söndag 2 april 2017

Varde ljus

Fin fågel som vårsjunger. Även om det inte verkar så på just den här bilden.

Nu är våren här med ljus och fågelsång. Värmen lurar bakom knuten även om man i aprilvädrets växlingar slits mellan hopp och förtvivlan. Med ljuset kommer också annat mindre önskvärt fram. Fönster som inte har putsats på länge. Damm som syns tydligare och pockar på uppmärksamhet. Men inte har jag mer lust för att städa för det.

I affärerna fylls det på med utemöbler och med saker för uteaktiviteter så det spricker. Ack, vad säsongen är kort här uppe i Norden. Redan innan midsommar kan man fynda på rean, om man har tid att vänta vill säga. Vi vet ju hur underbart kort våren och sommaren är och det gäller att smida medans järnet är varmt.

Ibland kan jag bli lite deppad av våren. Visst, det kanske låter konstigt. Men för en hemmamurvel som gärna sitter hemma och försjunker i böcker kan våren bli en aning kravfylld. Solen skiner och man måste ut. Inte kan man låta en sådan här fin dag gå till spillo.  Det ska picknickas, gillas, cyklas och fixas i trädgård. Det ska putsas fönster, fram med utemöbler, börja planeras för student och så blir vi mer pigga på att umgås. Ibland kan det bli aningen överfyllt på alla bredder. Fast då blir väl tricket att bara vara. Ge mig ut i skogen och lyssna på fågelsången och djupandas. Eller så får jag väl plocka med mig boken sätta mig på en stubbe och läsa tills stressen runnit av och jag är redo för vårens alla projekt. För längtat efter våren och ljuset det har faktiskt även jag gjort.

Tjohej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar