onsdag 15 januari 2014

Sköna uttryck som inte används lika frekvent nu för tiden

Den fågel som i större delen av landet kallas kaja, heter i Skåne, Halland och Blekinge alika. Detta namn anses komma från Ale, ett namn på en kvinna i en djurfabel som uppträdde i en fågelkropp. En del människor kan uppträda fulla som alikor.

Att tiden går är ju knappast någon nyhet. Eftersom jag varit med ett tag har jag sett några decennier passera och med dem olika sorts uttryck i språket. Säkert använder jag uttryck som för en ung människa idag låter som rena marsianskan. Och jag skulle aldrig kunna använda ett uttryck som ”fett” eftersom det låter helt snurrigt om det kommer från min medelålders tantnäbb. Däremot har jag roat mig lite med att här lista några sköna uttryck som inte används lika frekvent nu för tiden. Håll till godo:


  • Att stajla (t ex inför någon)
  • Va lattjo
  • Snajdigt
  • Vilken snygg böna
  • Mysko
  • Faderullan
  • På kanelen
  • Glad i hatten
  • Läckert
  • Fränt
  • Ha en räv bakom örat
  • Bakom flötet
  • Skägget i brevlådan
  • Det lyser, men ingen är hemma
  • Dra på trissor
  • För Kung och fosterland
  • Gå i putten
  • Gå upp i limningen
  • Flådigt
  • Stålar
  • Fähund
  • Drummel
  • I ett nötskal
  • Karlslok
  • Lymmel
  • Vilken tomte

    
    Tomtar på loftet någon?
     
 
  • Pundigt
  • Vad punschigt
  • Full som en Alika
  • Kör i vind!
  • Ha tomtar på loftet
  • Sus och dus
  • Knasboll
  • Pricken över i:et
  • Vilken luffare
  • På lyset
  • Åka på en blåsning
  • Yr i bollen
  • Se röken av
  • Vilken lallare
  • Är inte mycket att hänga i julgranen
  • Vara i ropet
  • Som ett skållat troll/som en skållad råtta
  • På pickalurven
  • Ute och cykla
  • Ta ner skylten
  • Råka i luven på varandra
  • Lägga på en rem
  • En kopp java
  • Ha ett välsmort munläder
  • Mumla i skägget
  • Pigg som en mört


De här två är verkligen ute och cyklar.
 
Vad har du för favorituttryck som kanske inte är lika känt nu som då?

5 kommentarer:

  1. Häftigt; Rund under fötterna; Inget att hålla i hand när åskan går;
    (Kan säkert komma på fler.)

    SvaraRadera
  2. Använde ordet Grunka i närvaro av ett par 20-åringar häromsistens. De såg synnerligen fundersamma ut. När jag tänker efter är nog orden häromsistens, synnerligen och fundersam också rätt ålderdomliga. Äh, hela jag förresten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mira; man är så ung som man gör sig är väl ett rätt käckt uttryck. Och tack för grunka ska testa det på ungarna.

      Radera
  3. På tal om grunka , vad sägs om Mojäng?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ninna för mojäng och andra härliga uttryck med några år på nacken.

      Radera