tisdag 31 december 2013

Bokslut 2013


Mitt framtida bibliotek? Nja, vi får väl se.
 
På årets sista dag känns det väl helt naturligt att göra en återblick över 2013, som snart gör sig redo för att vandra in i historieböckerna. Men också att fundera över om det är något jag vill göra, önskar mig eller vill förändra nu när nya möjligheternas år 2014 stampar otåligt i spiltan i väntan på startskottet. Jag tänkte dock inte tråka ut er med det senare utan gör istället ett bokslut över 2013 i bokstavlig bemärkelse.

Det finns somliga som skriver dagbok för att minnas det som hänt. Andra noterar dagens väder för att kunna gå tillbaka och minnas hur det förhöll sig med väderleken just den dagen det året. Själv har jag, i över tio års tid, roat mig med att föra lista över böcker jag läst under året. Jag minns mina senaste år genom vilka böcker jag läst. Listan kan säkert tala om i vilken fas i mitt liv jag var inne i. Mina bokval över åren speglar också i viss mån hur jag mådde, vad jag ville förändra och vad jag var nyfiken på att lära mig mer om.

Ja, jag har alltid varit en riktigt bokmal från det jag var tillräckligt stor att själv orka kånka hem böcker från biblioteket i Bollmora Centrum. Jag minns ännu välbehagskänsla av att ha en oläst bok framför mig som luktade så där alldeles speciellt. En blandning mellan damm och det där röda obligatoriska bokomslaget som alla biblioteksböcker på den tiden hade. Jag låg ofta på det hårda köksgolvet och lät mig uppslukas av andra världar och livsöden. Ibland somnade jag och vaknade av eftermiddagssolens varma strålar där dammet virvlade omkring. Och jag uppfylldes med en rusig lyckokänsla när jag sneglade på högen olästa böcker som låg intill mig. På äldre dagar har mitt intresse för böcker bidragit till att jag skrapat ihop hyggligt många universitetspoäng i litteraturvetenskap och jag väljer, som du förstår, helst konst- och litteraturfrågorna i diverse frågespel. Och min önskan inför 2014, även om jag i början av texten lovade att inte trötta ut dig med mina önskningar, är att inreda vårt alldeles egna bibliotek i sommarhuset. En dröm jag närt länge.

Ja, jag är en obotlig humanist som i min enfald spatserar omkring och tror att jag genom att läsa böcker blir lite klokare, eller kanske inte. Hur som helst kan jag resa jorden runt om jag vill när jag väljer att läsa en ny bok. Jag kan också få en uppfattning om och en inblick i hur andra människor lever sina liv. Liv som många gånger är väldigt olikt det liv som jag lever. Jag kan skratta, gråta och fundera över det jag läser. Jag vill tillåta mig att tänka den humanistiska tanken att läsning utvecklar människan och även skänker skönhet till livet. En välformulerad text med vackra ord ihop fogade till meningar är en lisa för själen. Att läsa lägger grunden till så mycket här i världen, inbillar jag mig i alla fall. Ju mer jag läser, desto mer ödmjuk blir jag över hur lite jag vet och förstår. Men ju mer jag läser desto lättare har jag att formulera och uttrycka mig både med det skrivna, men också med det talande språket.

Nåväl, glitter och glamour så här i 2013 års sista skälvande timmar; här presenterar jag mitt bokslut 2013 (plats för trumpetfanfar). Listan innehåller både skönlitteratur och facklitteratur. Det är en blandning av svenska och utländska författare. En och annan deckare har smugit sig in, eftersom jag läser det med skräckblandad förtjusning och har lite svårt att ta mig ur deckarträsket. Det finns nämligen en lite mörk fläck i mitt inre som har en fascination för seriemördare.

En författare på listan har jag träffat i verkliga livet. Pelle Sandstrak, som jag lyssnade till på bokmässan 2012 och köpte där hans bok som han också signerade åt mig. Han har en fantastisk livshistoria och är en underbar förläsare. Och en människa som kämpat hårt för att vara den han är född till att vara.

Om du tycker jag läst få böcker under året vill jag bara säga att jag just nu håller på med Knausgårds sista del. Den ger tegelstensromanen en renässans eftersom den är på över 1 000 sidor. Jag har kommit halvvägs och när jag läst ut den har jag läst hela hans fantastiska livsverk. Om den kan man säga mycket och diskutera länge. Alla har sina uppfattningar om honom och hans mastodontverk. Förmodligen är det inte alla som läst honom, men har åsikter ändå. Men att den kommer att gå till litteraturhistorien vågar jag nog påstå. Det är en av de bättre läsupplevelser jag haft på väldigt länge. Och en annan är trilogin om Engelsfors, ett vackert namn på en risig stad, där jag läst den första delen Cirkeln. Den andra delen Eld väntar på mig i bokhyllan. Väldigt spännande och skickligt hur författarna fått ihop verklig småstadsmiljö med trolldom och magi. Sådant gör mig full av beundran och det är en riktig bladvändare.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om min lista, men jag vill inte trötta ut dig med mitt ”boknörderi”. Istället vill jag önska dig ett Gott slut och ett Gott nytt år! Var rädd om och krama ofta om dina nära och kära samt lova mig att du åtminstone läser en bok under nästa år. Och om du har barn se till att ditt barn också läser åtminstone en bok. Det är ett ansvar som vi har som vuxna, tycker jag!


Läs och njut av Tant Gröns boklista över böcker hon läst 2013: 
  1. ”Vad jag älskade” – Siri Hustvedt
  2. ”Leva i livet” – Elisabeth Kübler-Ross, David Kessler
  3. ”Min kamp” – del 5 - Karl Ove Knausgård
  4. ”Fräknar på hjärnan” – Om udda barn och små avvikelser – Monica Eriksson
  5. ”Fvonk” – Erlend Loe
  6. ”Fasanjägarna” – Jussi Adler-Olsen
  7. ”Mr Tourette on tour” – Pelle Sandstrak
  8. “Adjö det ljuva livet” – Camilla Henemark, Carina Nunstedt
  9. ”Mordet på Ragnhildsholmen” – Mats Ahlstedt
  10. ”Blodläge” – Johan Theorin
  11. ”Pepparkakshuset” – Carin Gerhardsen
  12. ”Vad det bra så! – Lena Andersson
  13. ”Cirkeln” – Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
  14. ”Mord ombord” – Jan Mårtenson
  15. ”En man som heter Ove” – Fredrik Backman
  16. ”Energitjuvar” – Ingalill Roos
  17. ”Flickan” - Angelika Klüssendorf
  18. ”Jag ska göra dig så lycklig” – Anne B Ragde
  19. ”Farlig fåfänga” – Stieg Trenter
P.S. Idag hittade jag en pocketbok på Konsum som bara bad till mig att jag skulle köpa den; ”För mycket lycka” av Alice Munro. En sådan titel kan jag bara inte ignorera så den fick så klart följa med hem. D.S.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar